Ik wil mijn geld terug!

Ik wil mijn geld terug!

Iedereen bestelt wel eens online een product, dat moet worden teruggestuurd, omdat het ‘net niet is wat men ervan verwachtte’. Veel mensen zijn echter niet bekend met hun rechten en plichten bij het retourneren van hun online aankopen. We zetten er paar voor u op een rijtje.

Herroepingsrecht

Als klant heeft u na ontvangst van uw gehele bestelling 14 dagen de tijd om een beroep op uw herroepsingsrecht te doen en de (koop)overeenkomst te ontbinden. Sommige webwinkels hanteren langere termijnen. Dit houdt echter niet in dat het product ook binnen deze 14 dagen door de webwinkel retour moet zijn ontvangen. Nadat u bij de verkoper een beroep op uw herroepingsrecht heeft gedaan, heeft u namelijk nog eens 14 dagen om het geleverde product naar de verkoper terug te sturen. Het aankoopbedrag moet binnen 14 dagen na de ontbinding van de koop worden teruggestort of uiterlijk op de dag van ontvangst van het retour gezonden product. Wordt de volledige bestelling retour gezonden, dan is de verkoper ook verplicht om de verzendkosten van de bestelling te vergoeden. In geval van een gedeeltelijke retournering van de bestelling hoeft dit niet.

Redelijkheid en billijkheid

Een veel gemaakte fout van verkopers is dat zij geen producten retour willen accepteren, die niet meer in de originele verpakking zitten of waarvan de verpakking beschadigd is. Er is echter geen juridische grond om de retournering van een aankoop om deze redenen te weigeren. Wel gelden hier de eisen van redelijkheid en billijkheid. Een verkoper mag een (geringe) waardevermindering bij de klant in rekening brengen, bijvoorbeeld als hij voor het aanschaffen van een nieuwe verpakking kosten moet maken.

Uitzonderingen

In de wet staat wel een aantal uitzonderingen op het herroepingsrecht opgesomd. Producten, die uitgezonderd mogen worden zijn bijvoorbeeld artikelen met een beperkte houdbaarheid, maatwerk, gepersonaliseerde artikelen, of audio- en video-opnamen (cd’s/dvd’s). Bij de koop van deze producten heeft de klant niet het recht om de koop te ontbinden. Daarentegen geldt geen uitzondering voor producten, die in de uitverkoop zijn gekocht, zodat deze dus gewoon kunnen worden geretourneerd.

Vragen of rechtsbijstand?

Het herroepingsrecht bij consumentenkoop leidt geregeld tot juridische discussies. Heeft u als ondernemer of consument problemen met een bestelling, die retour is gegaan en behoefte aan een extra paar ogen dat met u meekijkt, dan kunt u altijd vrijblijvend contact met ons opnemen. Wij beoordelen dan of u als ondernemer of consument al dan niet in uw recht staat.